Bali, een favoriet - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daniel en Anouk - WaarBenJij.nu Bali, een favoriet - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daniel en Anouk - WaarBenJij.nu

Bali, een favoriet

Blijf op de hoogte en volg Daniel en Anouk

27 Maart 2014 | Australië, Sydney

Rond middernacht landde ons vliegtuig vanuit Singapore in Denpasar Bali. Na ons visum te hebben betaald vervolgde wij onze weg richting de douane. Er zaten uiteraard maar 3 douanebeambte en er waren net meerdere vliegtuigen geland dus we konden ons weer opmaken voor een paar uur in de rij. Gelukkig hebben we onze tijd op een speelse wijze weten te doden door middel van het blokkeren van Aziaten (deze keer uit Maleisië) die weer eens voor probeerden te dringen. In de vorm van een klein treintje wurmden deze 8 vrouwen op middelbare leeftijd zich door de menigte heen totdat de weg werd versperd door een westerling die dit niet pikte. Geef ze geen opening want iedere ruimte benutten ze, een leuk kat en muis spelletje dat in groepsverband wordt gespeeld! Vanuit het vliegveld hebben we meteen de taxi gepakt naar de kustplek Seminyak. In tegenstelling tot andere eilanden waar we zijn geweest is Bali erg groot en zit je soms 2 tot 3 uur in de bus om naar de volgende plek te gaan. Gelukkig was onze eerste bestemming maar 20 minuten vanaf het vliegveld.

In Seminyak hebben we twee dagen van het strand genoten. Het strand waar wij lagen staat bekend om de verschillende sportactiviteiten die er worden georganiseerd. Toevallig werd er voor onze neus een voetbalveld gecreëerd dus Daan kon zijn lol niet op. Omdat er veel mensen op af komen is het vaak de regel dat er wordt gewisseld van spelers als er is gescoord. Daan is zelf geen geweldige voetballer, maar die Indonesiërs bakken er helemaal niks van. Anderhalf uur wachten totdat je weer een keer mee kan doen is zeker geen uitzondering. Vanuit Seminyak zijn we naar Kuta vertrokken om ons te wagen aan het surfen. Deze kustplek is heel erg toeristisch; MC Donald, Starbucks en KFC wisselen elkaar af, maar uitermate geschikt voor de beginnende surfer. Het is ons allebei gelukt om de eerste dag een paar golven te pakken alleen hadden we onderschat hoe zwaar het is. Sommige golven gaan richting de twee meter en daar zit een geweldige kracht achter. Je moet constant proberen om je er doorheen te slaan, wat ervoor zorgt dat je na een paar uur kapot bent. We sloten de dag af met een paar biertjes op het strand bij een mooie zonsondergang en uiteindelijk vielen we allebei direct na het eten in slaap.

Anouk vond dat 'koppie onder' en de blauwe plek op haar knie maar niks, dus besloot de volgende dag niet meer te surfen. Daan had de smaak te pakken en besloot om nog twee lesdagen erbij te nemen. Het surfen ging hem goed af en na de tweede dag waagde hij zich aan een hardboard inplaats van het softboard waar je les op krijgt. Een hardboard zorgt ervoor dat je harder gaat alleen is het wel gevaarlijk omdat de vinnen achter op het bord niet van rubber zijn maar van plastic. Aan het einde van de dag hebben we wederom bier gedronken op het strand, ditmaal met een paar Balinese jongens van de surfschool. Dit waren allemaal relaxte gasten en we hebben uren op het strand gezeten en gepraat over de verschillen tussen Nederland en Bali. Een van de jongens, Rico, stelde voor om ons mee te nemen naar een typisch Indonesische eettent en daarna naar een paar barretjes en discotheken. Na heerlijk te hebben gegeten zijn we eerst naar een plek gegaan waar veel jongeren komen om goedkoop te drinken; wodka met redbull voor maar 1 euro. Na de nodige drankspelletjes waren we al redelijk gezellig toen we aankwamen in de discotheek. Omdat we samen met een Balinees waren kregen we gratis tequilashotjes van de barvrouw en rond een uur of vier zijn we strompelend naar huis gegaan. Rico moest amper drie uur later weer bij de surfschool zijn om les te geven dus voor hem werd het ook tijd om naar huis te keren.

De volgende dag besloot Anouk dat zij, vanwege de kater, in de watten gelegd wilde worden door middel van een manicure/pedicure. Daan had z'n laatste dag surfen en stond met koppijn op het strand. Gelukkig was hij niet de enige want Rico had zich 4 uur verslapen voor zijn werk. Dit is allemaal prima in zijn Balinese cultuur. Hij vertelde dat z'n baas het niet erg vond als het maar niet te vaak gebeurt haha! De laatste avond in Kuta hebben we weer wat films op de IPad geknald en uitgebrakt op bed.

Na Kuta stond Ubud op het programma. Ubud is gelegen in het binnenland van Bali en staat bekend om de vele artistieke mensen en mooie omgeving. De eerste dag zijn we met de auto naar de top van een vulkaan gebracht en daarna met de mountainbike maar beneden gereden. Gaandeweg liet de gids ons verschillende dingen zien; hoe mensen in Bali wonen, hoe ze de stenen offerpilaren maken en waarvoor de verschillende tempels worden gebruikt. Daarnaast kan je tussendoor genieten van de prachtige omgeving van Bali dat een combinatie is van Jungle en rijstvelden. S'avonds zijn we naar een traditionele Balinese dansvoorstelling geweest, leuk om te zien..maar 2,5uur is wel erg lang. In Ubud hebben ze ook een groot apenbos met tempel waar honderden apen loslopen. Van te voren wordt gewaarschuwd geen eten en sieraden mee te nemen want ze stelen alles van je. Wij waren gelukkig goed voorbereid maar het is leuk om te zien hoe de apen anderen lastigvallen. Daan had nog een lege fles water in zijn handen en die werd zelfs na het nodige getouwtrek uit zijn handen gegrist.

Helemaal gewend aan de Balinese keuken leek het ons leuk om een kookcursus te doen. Van al het Aziatische eten is Indonesisch onze favoriet en willen we graag wat recepten meenemen naar huis. We werden door de kok opgehaald bij ons hostel. In de auto hadden we al snel door dat dit een gezellige dikke vent is die erg van koken en eten houdt. Hij nam ons eerst mee naar de markt om ons te leren over alle kruiden en specerijen. Daarna werden we meegenomen naar een mooie locatie gelegen aan de rand van de jungle met een grote keuken. Voordat we konden beginnen moesten we een offermandje maken. Dit maken zij van bladeren en bloemen om de boze geesten buiten te houden. Ook vertelde hij ons over bepaalde gebruiken in Bali. Bijvoorbeeld dat de overheid het water op de rijstvelden reguleert om de oogst in de gaten te houden en dat iedereen elkaar helpt bij het oogsten. In de Bali is de gemeenschap heel sterk maar dit heeft ook zijn keerzijde. Als je in Bali je huis onbeheerd achterlaat wordt deze ingenomen door de gemeenschap. Daarom is het voor Balinezen extra belangrijk om kinderen te krijgen omdat ze 1 daarvan thuis kunnen laten. Hij vertelde dat het vaak de jongste is die thuis moet blijven en het huis moet bewaken. Na deze introductie zijn we begonnen met het maken van de sauzen. De bekendste daarvan zijn natuurlijk de satésaus en sambal. Deze sauzen vormen de basis van vele gerechten en zijn dus essentieel voor de Indonesische keuken. Uiteindelijk heeft hij ons geleerd hoe we zoetzure kip, saté, tonijn in bananenbladeren en gebakken banaan in palmsuiker moeten maken. Van te voren hadden we op internet gelezen dat veel eerdere deelnemers vinden dat deze man een eigen tv show moet krijgen en wij sluiten ons daarbij. Met zijn grappen, rare geluidjes en kookkunsten was het een erg leuke cursus.

Na de kookcursus zijn we meteen op de bus naar Padangbai gestapt. Deze plek wordt vooral door toeristen gebruikt om de boot naar de Gili eilanden te pakken. Padangbai heeft een mooi strandje, maar was erg uitgestorven dus we waren dan ook blij dat we de volgende dag meteen de boot naar de Gili eilanden konden nemen. In Padangbai werden we ook nog geconfronteerd met de geloofsovertuiging van die plek. Indonesië is het grootste moslimland te wereld maar Bali is over het algemeen hindoeïstisch. Om 5 uur in de ochtend werden we luid gewekt door de moskee naast ons hostel. Naast het gebruikelijk geschreeuw had deze moskee ook een digitale wekker om te zorgen dat iedereen wakker werd. Het was een ongelofelijk tering lawaai maar gelukkig duurde het maar 10 minuten haha!

De Gili's liggen voor de kust van Lombok en bestaan uit drie kleine eilanden waarvan Gili Trawangan de bekendste is. Dit eiland is de grootste van de drie en is vooral geliefd onder jongeren. In een half uur ben je om het eiland heen gefietst en naast de fiets is paard en wagen het andere vervoersmiddel. Er zijn veel jongeren omdat je er overdag goed op het strand kunt liggen en s'avonds goed kan feesten. Daarnaast kun je heel goed snorkelen bij de Gili's. Als je vanaf het strand een meter of 10 het water in loopt, zwemmen de mooiste vissen je voor je voeten. Wij zijn ook nog een dag met een bootje met gids mee geweest die je de mooiste snorkelplekken laat zien die je alleen kan bereiken met boot. Naast heel veel gekleurde vissen hebben we ook schildpadden, een lionfish en een pijlstaartrog gezien. Onze dagen op Gili bestonden vooral uit feesten en de volgende dag uitbrakken op het strand. Iedere bar heeft z'n eigen muzieksoort en om de beurt geven zij s'avonds een feest. Samen met een paar Nederlanders die we kenden van de kookcursus uit Ubud zijn we meerdere avonden de feestjes afgestruind.

Vanuit Gili T zijn we weer teruggegaan naar Kuta. Daar hebben we de laatste boodschappen gedaan voor de reis naar Australië en hebben we nog een paar biertjes gedronken met Rico op het strand. Uiteindelijk hebben wij erg genoten van Bali en weten wij zeker dat we daar nog een keer naar toe willen. Inmiddels zijn we al een week in Australië maar daarover meer in het volgende en tevens laatste verslag. Wij beseffen ook dat het aftellen nu echt is begonnen. Tot op zekere hoogte vinden wij dat ook wel prima want ondanks dat het reizen leuk en avontuurlijk is beginnen we jullie nu toch ook wel erg te missen!

Groeten en een dikke kus vanuit een wat ons betreft veel te regenachtig Australië :(

X

• 27 Maart 2014 - 08:04

Robbert:

Klinkt goed allemaal! heel veel plezier nog! xxx

• 27 Maart 2014 - 08:10

Mama Cerutti:

Ho Jongens,

Wat een verhaal weer,genieten! Als ik die foto's zie,krijg ik ook zo' n zin in de zomer.

Daniël is echt een sportman,alles wat- ie doet lukt.

Een beetje regen kan geen kwaad,dat komt wel goed:na regen komt zonneschijn.

Veel liefs en blijf genieten,

Mama Cerutti

• 27 Maart 2014 - 11:18

Sanne:

Leuk verhaal nouk! Bali lijkt mij ook te gek! Genieten geblazen van de laatste weekjes. Wij missen jullie ook, X

• 28 Maart 2014 - 20:10

Bert:

Wat heerlijk, die verhalen over Bali...zou er eigenlijk eind juli weer heen gaan, maar dat plan is even in de ijskast beland.
    Tja, wat betreft de rijen voor een visum..ik had aan Bart de perfecte gids..op rij 1 in het vliegtuig zitten...en even een stukje joggen op de luchthaven..om vervolgens min of meer direct door te kunnen lopen! Tip voor de volgende keer!
    Leuk dat jullie ook in Seminyak geweest zijn..hoop dat jullie ook nog iets van de hippe tenten gezien hebben daar...het W-hotel, potatohead.....En masssage, pedicure, manicure..het hoort er allemaal bij!
    Ja, Ubud is een hoogtepuntje..haha..behalve wanneer je die voorstelling gaat bekijken. Ook dat is me bespaard gebleven. Maar het apenbos..leuk! En de fietstocht vanaf de vulkaan..wat voel je je dan een vrij mens..als je tussen de rijstvelden doorfietst en de balinese kinderen je vriendelijk toezwaaien!
    De Gili's heb ik niet gezien, wel een nacht doorgebracht in een resort op de rotsen van Padangbai!

• 28 Maart 2014 - 20:12

Bert:

Genieten nog even downunder! x Bert

• 28 Maart 2014 - 21:33

Mam/Gerda:

Wat hebben jullie toch véél gezien en beleefd... Fantastisch!
    En toch ben ik blij te lezen dat jullie ons erg beginnen te missen;
    geniet er er lekker van, want voordat je het weet, ga je deze prachtige reis missen.

Ja, het aftellen is begonnen..... nog 5 weekjes..... Hoera!

Dikke kus terug van een lente-achtig De Meern.

• 29 Maart 2014 - 15:41

Fleur:

Schatjes! Wat een geweldig verhaal weer, had ze al even niet gelezen maar t klinkt weer helemaal te gek. Vet stoer op de surfplank, misschien dat ik t toch ook n dagje moet proberen. En hoe is australie? Ben heel benieuwd naar t volgende verslag. Als ik t lees denk ik gelijk dat ik ook wat zou moeten schrijven, maar het komt er gewoon steeds niet van. Houden jullie voor later tegoed! Veel plezierrrr zeker met toch het einde al enigszins in zicht! Genieten jullie twee tot snel xx

• 30 Maart 2014 - 19:21

Lammert En Dina:

Wat was het weer een mooi verslag over Bali.